ამბების აგრეგატორი

EIFL and SAGE extend agreement for three years

EIFL-OA news and events - სამ, 23/10/2018 - 20:26

EIFL has signed a renewal agreement with SAGE Publications for SAGE Research Methods and SAGE Research Methods Cases.

SAGE Research Methods allows students to explore different concepts of research methods, which can help them to design their research projects, understand particular methods, or identify useful new research methods. It helps students conduct their research and write up their findings in a more efficient and structured way.

კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

ახალი წიგნი ჩვენს ბიბლიოთეკაში

გედენიძე, ირაკლი. საქართველო: რასაც არწივები ხედავენ = Georgia: What Eagles See/ ტექსტის ავტ. და რედ. თ. ბარამაშვილი; მთარგმნ. რ. ხატიაშვილი; პროექტის მენეჯერი ნ. მაღალაშვილი. - თბ.: პალიტრა L, 2018. – 368 გვ.: ილ.

ISBN 978-9941-24-638-8


დრონით დანახული საქართველო - კახეთი, ქვემო ქართლი, მცხეთა-მთიანეთი, შიდა ქართლი, სამცხე-ჯავახეთი, იმერეთი, რაჭა ლეჩხუმი, გურია, სამეგრელო, სვანეთი, აჭარა, თბილისი. 

ფრენისა და სამყაროს სხვა რაკურსით ხილვის სურვილი - იგრძენით თავი არწივის სიმაღლეზე, დატკბით საქართველოს სილამაზით, გადმოიხედეთ - ეს საქართველოს!!! - ესაა მთავარი მესიჯი რაც წიგნის შექმნის იდეას აერთიანებ.

ფოტოების ძირითადი ნაწილი 60 000 კილომეტრის რადიუსის 100 000 მდე ფოტოს შეიცავს. აქ გარდა ბუნების მშვენიერებისა შევხვდებით უძველეს ტაძრებსა და არქეოლოგიურ ობიექტებს. 

წიგნი ორენოვანია დატვირთულია უნიკალური ფერადი ფოტო-მასალით. 


იხ. ვრცლად

ახალი წიგნი ჩვენს ბიბლიოთეკაში

რისი, ერიკ. წარმატებული სტარტაპი : ეკონომიური სტარტაპის მეთოდი / მთარგმნ. დ. ახალაძე; რედ. მ. იმერლიშვილი. - თბ.: პალიტრა L, 2017. – 384 გვ.

ISBN 978-9941-24-921-1


როგორ იყენებენ დღევანდელი მეწარმეები მუდმივი სიახლის მეთოდს, განსაკუთრებულად წარმატებული კომპანიის შესაქმნელად? ბიზნესის კეთების დროს სტარტაპისეული იდეის ინოვაციურმა მიდგომამ მსოფლიო აღიარება მოიპოვა. თავისი არსით, სტარტაპი იდეის პროდუქტად გადაქცევის კატალიზატორია. ეს არის ექსპერიმენტების შედეგად ჩამოყალიბებული ხედვა სიცოცხლისუნარიანი ბიზნესისათვის, რაც წარმოშობს და ახალ სახეს სძენს იდეების მომდევნო წყებას.

იდეიდან წარმატებულ სტარტაპამდე პროცესი შეიძლება სამ ეტაპად დაიყოს: შექმნა-შეფასება-სწავლის უკუკავშირის ციკლი, ეს ქმნის ეკონომიური სტარტაპის საფუძველს. 

წიგნის მთავარი იდეა მდგომარეობს იმაში რომ მაქსიმალურად შემცირდეს უკუკავშირის ციკლის გავლის საერთო დრო. სწორედ ეს არის სტარტაპის მართვის არსი. წიგნის მეორე ნაწილში აღწერილი მეთოდები, შექმნა-შეფასება-სწავლის უკუკავშირის ციკლის დახმარებით, პროდუქტის ბაზარზე გატანის საერთო დროს მინიმუმამდე ამცირებს.


იხ. ვრცლად

ახალი წიგნი ჩვენს ბიბლიოთეკაში

   

დავერიო, ფილიპ. მსოფლიოს საუკეთესო მუზეუმები 1: ლუვრი. პარიზი / თარგმნ. ე. კობახიძე, მ. დონაძე; რედ. თ. ჟურული. - თბ.: პალიტრა L, 2017. – 128 გვ.: ილ.

დავერიო, ფილიპ. მსოფლიოს საუკეთესო მუზეუმები 2: უფიცი. ფლორენცია / თარგმნ. მ. დონაძე; რედ. თ. ჟურული. - თბ.: პალიტრა L, 2017. – 128 გვ.: ილ.

დავერიო, ფილიპ. მსოფლიოს საუკეთესო მუზეუმები 3: პრადო. მადრიდი / თარგმნ. ე. კობახიძე, მ. დონაძე; რედ. თ. ჟურული. - თბ.: პალიტრა L, 2018. – 128 გვ.: ილ.

დავერიო, ფილიპ. მსოფლიოს საუკეთესო მუზეუმები 4: ეროვნული გალერეა. ლონდონი / თარგმნ. ე. კობახიძე, მ. დონაძე; რედ. თ. ჟურული. - თბ.: პალიტრა L, 2018. – 128 გვ.: ილ.

ISBN 978-9941-24-832-0 (ყველა წიგნისთვის)

ISBN 978-9941-24-850-4 (წიგნი 1)

ISBN 978-9941-24-882-5 (წიგნი 2)

ISBN 978-9941-24-904-4 (წიგნი 3)

ISBN 978-9941-24-954-9 (წიგნი 4)


სერია „მსოფლიოს საუკეთესო მუზეუმები“ - მეგზურობას გვპირდება იმ სახელგანთქმულ მუზეუმებსა და გალერეებში, სადაც სხვადასხვა კულტურის ფასდაუდებელი მემკვიდრეობაა თავმოყრილი. ეს წარმოსახვითი მოგზაურობა ხელოვნების სამყაროში, თითოეული მუზეუმის შექმნისა და განვითარების ამბით იწყება, მათში შემავალი კოლექციების გაცნობით. ამას მოსდევს  ცალკეული შედევრის უნიკალური მხატვრული ანალიზი და ბოლოს - ხელოვანთა მოკლე ბიოგრაფიული ექსკურსი. ესაა რეალური ხელოვნების შედევრები შენს პირად კოლექციაში.

ეს უნიკალური სერია ნამდვილად იძლევა საშუალებას თავი წარმოვიდგინოთ მსოფლიო მუზეუმების, ხელოვნებისა და მშვენების სამყაროში. 

გამოცემა უხვადაა შემკული არაჩვეულებრივი ილუსტრაციებით. 

გამოცემა გააერთიანებს 13 მუზეუმს, მათ შორის: პარიზი (ორი), ფლორენცია, მადრიდი, ლონდონი, რომი, სანქტ-პეტერბურგი, თბილისი, ნიუ-იორკი, ვენა, ბერლინი, ლონდონი, ამსტერდამი უდიდეს დაცულ შედევრებს. 

სერია გამოირჩევა იმითაც რომ სახელთა და ტერმინთა გადმოცემის ახალ მართებულ ფორმებს გვთავაზობს 

ამჯერად წარმოგიდგენთ 2017-2018 წლებში გამოცემულ პირველ ოთხ ტომს.


იხ. ვრცლად

ახალი წიგნი ჩვენს ბიბლიოთეკაში

ალექსანდრა და დანიელ მიზელინსკები. რუკები : დასურათებული მოგზაურობა მსოფლიოს გარშემო / ქაერულ გამოცემაზე მუშაობდნენ: ზ. შენგელია, გ. ბერიძე, თ. ლებანიძე, გ. რუსია და სხვ. თბ.: დიოგენე, 2017. - 116 გვ. 

ISBN 978-9941-11-559-2


55 დიდი რუკა 46 ქვეყანასა და 6 კონტინენტს მოიცავს. ნორვეგია, გერმანია, შვედეთი, ავსტრია, ხორვატია, მონღოლეთი, რუსეთი, საქართველო თურქეთი, ეგვიპტე, ინდოეთო, სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკა პერუ, ეკვადორი, ჩილე, კანადა, დიდი ბრიტანეთი იტალია, საფრანგეთი - ეს აერია არასრული ჩამონათვალი იმ ქვეყნებისა რომელთა შესახებაც გვაწვდის ცნობებს წიგნი. ეს არის ბოლო წლების ყველაზე პოპულარული საბავშვო შემეცნებითი წიგნი, რომელიც შეიქმნა პოლონეთში და მოიცავს ეთნოგრაფიული, გეოგრაფიული, ზოოლოგიური, ბოტანიკური, ზოგადკულტურული ხასიათის ინფორმაციას მსოფლიოს მრავალი ქვეყნის შესახებ. „რუკების“ მასალის გამოყენებით შესაძლებელია სხვადასხვა თამაშებისა და საგანმანათლებლო აქტივობების დაგეგმვა. 

ყოველ რუკაზე უამრავ საინტერესო ილუსტრაციას და მნიშვნელოვან ფაქტს აღმოაჩენთ, და აუცილებლად მოგინდებათ კიდევ უფრო მეტის გაგება.

წიგნს აგრეთვე ახლავს მსოფლიო ქვეყნების დროშები.


იხ. ვრცლად

COAPI: Making Open Access Policies Work

OA Week news - ორშ, 22/10/2018 - 22:00

The Coalition of Open Access Policy Institutions (COAPI) is a membership organization that has been working since 2011 to advance the promotion, passage, and implementation of Open Access policies at institutions of higher education. Membership in COAPI now includes over 100 institutions. Membership carries no dues and is open to all North American institutions with policies in place, or those working to pass policies. The COAPI website at (…

კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

იტალიურ-ქართულ ორგანიზაცია „მინერვასთან“ თანამშრომლობის მემორანდუმი გაფორმდა

იტალიურ-ქართულ ორგანიზაცია „მინერვასთან“ თანამშრომლობის მემორანდუმი გაფორმდა

22 ოქტომბერს ეროვნულ ბიბლიოთეკასა და იტალიურ-ქართულ ორგანიზაცია „მინერვას“ შორის თანამშრომლობის მემორანდუმი გაფორმდა.

სრული ტექსტი

-- Delivered by Feed43 service

SPARC’s Efforts to Help "Design Equitable Foundations for Open Knowledge"

OA Week news - ორშ, 22/10/2018 - 21:30

An important goal of this year’s theme for International Open Access Week is to encourage ongoing discussion about how we build equity into the foundation of systems for producing and distributing knowledge. This year has been marked by important developments that underscore that the shift toward open is well underway, and the discussions this week around the intersection of open and equity come at an important time, as…

კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

Inviting Your Feedback: Draft Recommendation for ORCID in Repositories

DSpace news - ორშ, 22/10/2018 - 20:03

From Liz Krznarich, Technical Lead, ORCID

A few months ago, we announced the launch of the ORCID in repositories task force. This group, chaired by Michele Mennielli, International Membership and Partnership Manager at DuraSpace, was charged with reviewing and providing feedback on proposed recommendations for supporting ORCID in repository systems. In an unprecedented show of interest, we received over 40 applications from individuals interested in joining the task force.

Gathering input from across the repository community is a key priority for this project. However, due to constraints of time, space, and telecommunications, the size of the task force had to be limited. With diversity a primary driver, 15 members were selected, representing 12 countries (on 6 continents!) and a variety of organization types. Now, after several months of scrutinizing documents and meeting across far-flung timezones, the task force is releasing its Draft recommendation: Supporting ORCID in repository systems for public review and comment.

The recommendation is open for comment through 15 Nov, 2018. You may comment directly in the draft. We invite you to share the document widely with your peers and colleagues who have an interest in the use of ORCID in repositories. You may send us your comments by email to community@orcid.org if you’d prefer to remain anonymous on the public document. After the comment period, the task force will review the feedback and incorporate it into its final recommendation.

Our goal is to publish the final version of the document in December, 2018, after which we will launch work to incorporate the recommendations into our existing workflow documentation for repositories. In parallel, we look forward to working with the repository community to adopt the recommendations, including informing the work of Projects Governance of open source platforms supported by DuraSpace.

Thank you in advance for your feedback!

The post Inviting Your Feedback: Draft Recommendation for ORCID in Repositories appeared first on Duraspace.org.

VIVO Updates–New Sites, Event Reports

DSpace news - ორშ, 22/10/2018 - 17:19

From Mike Conlon, VIVO Project Director

New sites Two new sites were added to the VIVO site registry this week:

• In Hungary: The Courage Project: Connecting Collaborations. http://cultural-opposition.eu/registry/

• In Brazil: Directório de pesquizaz de Juventude (The Youth Research Directory). http://diretoriodepesquisasnj.ibict.br/vivo/

We welcome these two new sites to the VIVO community!

Do you have a site to add? Visit: https://duraspace.org/registry/register-your-site/

Metadata for Machines A big thank you to GoFair (https://www.go-fair.org/) for inviting me to participate in their inaugural Metadata for Machines (M4M) workshop in Leiden, October 15-16. The workshop included people from RDA, Bioportal, European funding agencies, librarians, software developers, and many others in conversations regarding FAIR machine-readable metadata for the scholarship and science. The CEDAR project (https://metadatacenter.org/) was highlighted, along with VIVO as potential components of a FAIR metadata infrastructure.

German VIVO workshop Slides from the third VIVO German workshop are available here: https://events.tib.eu/vivoworkshop2018/programm/ Lots of great work in Germany on VIVO and related projects!

VIVO Camp Thanks to the participants and instructors (Violeta Ilik, Huda Khan, and Benjamin Gross) for a great camp at the beautiful Butler Library on the campus of Columbia University in New York City. The camp provides an opportunity to learn more about VIVO, the VIVO ontology, and implementation of VIVO. We look forward to hearing about the great work the campers will produce!

Go VIVO!

The post VIVO Updates–New Sites, Event Reports appeared first on Duraspace.org.

INFINT 2018

EIFL-OA news and events - ორშ, 22/10/2018 - 17:11

EIFL Open Access Programme Manager Iryna Kuchma has been invited to speak at the Information Interactions 2018 Conference (INFINT 2018), which focuses on the information environment, data literacy, information literacy, social networks for researchers, information repositories, digital humanities and other topics related to information research.

კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

VIVO Updates for October 21 — New sites, Metadata for Machines, German VIVO workshop, VIVO Camp

DSpace news - ორშ, 22/10/2018 - 16:45

New sites Two new sites were added to the VIVO site registry this week:

We welcome these two new sites to the VIVO community!

Do you have a site to add?  Visit: https://duraspace.org/registry/register-your-site/

Metadata for Machines  A big thank you to GoFair (https://www.go-fair.org/) for inviting me to participate in their inaugural Metadata for Machines (M4M) workshop in Leiden, October 15-16.  The workshop included people from RDA, Bioportal, European funding agencies, librarians, software developers, and many others in conversations regarding FAIR machine-readable metadata for the scholarship and science.  The CEDAR project (https://metadatacenter.org/) was highlighted, along with VIVO as potential components of a FAIR metadata infrastructure.

German VIVO workshop  Slides from the third VIVO German workshop are available here: https://events.tib.eu/vivoworkshop2018/programm/  Lots of great work in Germany on VIVO and related projects!

VIVO Camp  Thanks to the participants and instructors (Violeta IlikHuda Khan, and Benjamin Gross) for a great camp at the beautiful Butler Library on the campus of Columbia University in New York City.  The camp provides an opportunity to learn more about VIVO, the VIVO ontology, and implementation of VIVO.  We look forward to hearing about the great work the campers will produce!

Go VIVO!

Mike

Mike Conlon
VIVO Project Director

The post VIVO Updates for October 21 — New sites, Metadata for Machines, German VIVO workshop, VIVO Camp appeared first on Duraspace.org.

From Statistics to Humans with a Voice

OA Week news - ორშ, 22/10/2018 - 16:30
Earlier this year I visited Área Reconquista, a poor heavily polluted neighbourhood in the suburbs of Buenos Aires, with a group of people who have an interest in community science. We were planning to co-develop an open project on air quality monitoring…
კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

WEBINAR: Open science developments

EIFL-OA news and events - ორშ, 22/10/2018 - 15:13

Join this hour-long webinar, which takes the form of a panel discussion, to find out about open science and why it is relevant to authors.

კატეგორიები: თავისუფალი წვდომა

IFLA celebrates open access week 2018

IFLA - ორშ, 22/10/2018 - 13:49

It’s Open Access Week!

This year’s topic is “Designing Equitable Foundations for Open Knowledge”. It raises questions such as “How do we ensure sustainability models used for open access are not exclusionary? What are inequities that open systems can recreate or reinforce? Whose voices are prioritized? Who is excluded?”.

As institutions that have long provided the infrastructure for giving access to research knowledge, libraries are at the heart of these discussions. Given IFLA’s global membership, drawn from all types of libraries and all regions in the world, we’ll be producing a set of blog posts that will highlight why and how open access matters from many different perspectives.

As IFLA Secretary General Gerald Leitner pointed out:

IFLA’s Global Vision underlines how essential access to information is to the global library field. Open Access week is a time to celebrate this commitment, and – together – set a course to achieve our goals.

IFLA’s President Glòria Pérez-Salmerón underlined that:

The Open Access movement has put more ideas and research in front of more people than ever before, and I am proud that libraries are at the forefront. Though this work, and their support to learners and researchers, libraries are building a better world.

Don’t hesitate to follow what is going on during Open Access week around the world by looking at the hashtags #OAweek2018, #OAWeek, #OpenAccess and #OpenAccessWeek. Events are being organised all over the world. Check Open Access Week’s list of events on this map:  

In the meantime, have a look at SPARC’s handout on “what librarians can do to promote open access”.

See IFLA’s position on open access, adopted in 2011. Follow our policy and advocacy blog for our daily posts.

Open Access in Practice – Interview with Paola Gargiulo

LIBER news - კვი, 21/10/2018 - 11:12

LIBER’s Open Access Working Group wants to help libraries to share their experiences with Open Access. By exchanging information we can better understand what works, what the challenges are and find ways of speeding up the transition from subscription-based systems to Open Access (OA). One of the ways we are contributing to the information exchange is through…

The post Open Access in Practice – Interview with Paola Gargiulo appeared first on LIBER.

Call for Papers: IFLA Journal special issue on Health Information transforming lives

IFLA - პარ, 19/10/2018 - 20:49

Submission Deadline: 30 November 2018

IFLA Journal and IFLA’s Health & Biosciences Section are pleased to announce a call for papers for a special issue focused on Health Information which will highlight the transforming effect of health libraries in underserved communities. Library outreach, in all its forms, requires that the librarians leave their own traditional space, enter someone else’s space, learn about the people occupying that space, and create a connection between the two. For health librarians wishing to connect with traditionally underserved and hard-to-reach populations, this requires not only learning about and appreciating the cultural differences that may distinguish those populations from the librarian, but also about the many health disparities that are likely to exist. For those who may be members of more than one traditionally underserved community, such as homeless people, this may also involve understanding and navigating multiple layers of discrimination and their effect on the person’s health, on their health information needs as well as their information behaviour.

The issue will include specific examples of such work, or which explore the theoretical aspects of such work that may inform and shape future efforts. It will also include exploring and demonstrating alternative ways of measuring impact beyond traditional scholarly metrics.

IFLA Journal invites papers for this special issue focused on health information and underserved communities from colleagues across all continents. The issue will be published in the Summer of 2019 as Volume 45 Issue 3.   In particular, the main goal of the special issue is to gather the latest innovations, theories, research and practices from health information professionals to highlight the crucial role of health libraries and librarians in contributing to the health of their underserved communities in the 21st century. 

 

Guest Editor:

Professor Maria G.N. Musoke,

Deputy Vice Chancellor (Academic Affairs)

Kyambogo University, Kampala

Uganda

 

Topics of interest include:

Innovative ways health information professionals have reached out to the hard to reach areas in society

Examples of new and/or innovative projects that have been implemented by health information professionals to reach out to the hard to reach areas, giving evidence of what was learnt and demonstrating that a specified group of people was reached and supported. This should include evidence of results. Long viewed as safe spaces, libraries often serve as havens for homeless people and as hubs of service for impoverished communities. New roles undertaken by health information professionals should be highlighted.

 

Measurement of impact: traditional scholarly output metrics and emerging alternatives

What options are there for measuring the impact of medical/health research and scholarly publications, both traditional metrics and those that are emerging? Conventional bibliometric analysis of output can be complemented by metrics that assess the dissemination and impact of medical/health research through social media, usage of biomedical devices, disease epidemiology, and/or other methods that engage the public to improve health.

 

Information models or theories that highlight the role of health information in transforming societies

Researchers and academics in the field of health information/informatics working on emerging models or theories that are relevant to the theme. How do such models or theories advance our understanding, contribute to policy and/or practice to transform lives and societies in general?  

 

Submission Deadline:

Articles for the special issue should be submitted to IFLA Journal for peer review by 30 November 2018.

 

How to Submit a Manuscript

IFLA Journal is hosted on ScholarOne™ Manuscripts, a web based online submission and peer review system SAGE Track. Please read the Manuscript Submission guidelines, and then simply visit the IFLA Journal Manuscript submission webpage to login and submit your article online.

 

IMPORTANT: Please check whether you already have an account in the system before trying to create a new one. If you have reviewed or authored for the journal in the past year it is possible that you will have had an account created.

All papers must be submitted via the online system. If you would like to discuss your paper prior to submission, please contact Steven Witt, Editor of IFLA Journal: swwitt@illinois.edu. or Guest Editor Maria G.N. Musoke maria.gnmusoke@yahoo.com

For instructions on formatting your manuscript please consult the submission guidelines.

 

About IFLA Journal

 

IFLA Journal is an international journal publishing peer reviewed articles on library and information services and the social, political and economic issues that impact access to information through libraries. The Journal publishes research, case studies and essays that reflect the broad spectrum of the profession internationally. All articles are subject to peer review. Articles are published in English. Abstracts will be translated by IFLA (the International Federation of Library Associations and Institutions) into the other working languages of IFLA—Arabic, Chinese, French, German, Russian or Spanish—for publication.

 

IFLA Journal is published by Sage Publications and is the official journal of IFLA, and has an international readership consisting of academic institutions, professional organizations, and IFLA members who all receive a free subscription to the journal.

Each issue of IFLA Journal is made available Open Access upon publication on IFLA’s website.  Authors are also encouraged to make the accepted version of their manuscripts available in their personal or institutional repositories.

ეროვნულ ბიბლიოთეკაში აკაკი ბაქრაძის დარბაზი გაიხსნება

ეროვნულ ბიბლიოთეკაში აკაკი ბაქრაძის დარბაზი გაიხსნება

25 ოქტომბერს 12:00 საათზე საქართველოს პარლამენტის ეროვნული ბიბლიოთეკის მეექვსე კორპუსში (ს. ცინცაძის 63) აკაკი ბაქრაძის სახელობის დარბაზი გაიხსნება. ღონისძიება მწერლის, პუბლიცისტისა და საზოგადო მოღვაწის 90 წლის იუბილეს ეძღვნება.

სრული ტექსტი

-- Delivered by Feed43 service

ინფოარხების ცნობების შეკრება